Hagman Europatransporter AB, nedan kallad transportören
1. Bokning, kontakt
Du kan boka direkt på vår webbplats via vårt bokningsformulär
Om du har frågor eller vill göra ändringar i en pågående leverans kan du kontakta oss via:
E-post : bokning@hagmantransport.se
Telefon: +46 340 653888
2. Avbokning, bomkörning
3. Komplett bokningsinformation
Denna information måste inkluderas i din bokning:
Faktureringsuppgifter:
• Namn, adress, telefonnummer och ev. org.nummer
Uppgifter för lastning samt lossning:
• Företag, adress, kontaktperson, telefonnummer samt öppettider.
Fordon:
• Märke, modell, regnr eller chassienr.
Längd/höjd/bredd om större än 1 bilplats d v s 5,0 m lång, 1,7 m hög och 2,0 m bred.
4. Prissättning av bilstorlekar (mått i meter)
Höjdtillägg:
1,0 bilplats = L 5,0 x B 2,0 x H 1,7
1,3 bilplats = L 5,0 x B 2,0 x H 1,71–1,85
2,0 bilplats = L 5,0 x B 2,0 x H 1,86–2,7
Högre än 2,7 = Offert
Längd + höjdtillägg:
1,3 bilplats = L 5,01–5,3 x B 2,0 x H 1,7
1,7 bilplats = L 5,01–5,3 x B 2,0 x H 1,71–1,85
2,0 bilplats = L 5,31–5,8 x B 2,0 x H 1,71–1,85
2,6 bilplats = L 5,01–5,3 x B 2,0 x H 1,86–2,7
3,0 bilplats = L 5,31–5,8 x B 2,0 x H 1,86–2,7
Längre än 5,8 och högre än 2,7 = Offert
L = längd B = bredd H = höjd
5. Faktura och betalning
Alla våra fakturor skickas via e-post i PDF-format, detta är både enkelt och miljövänligt.
Om du önskar få din faktura på annat sätt, vänligen meddela oss detta i din bokning. OBS! Vi har 10 dagar på alla våra fakturor, men fakturan skall vara betald oavsett innan vi levererar bilen.
6. Dokumentation och skador på fordon
Transportören strävar efter att i största möjliga mån förebygga transportskador och undvika missförstånd avseende fordonets skick före transport. I den utsträckning det är praktiskt möjligt dokumenteras fordonet före lastning, exempelvis genom fotografering, samt genomgår en visuell kontroll i syfte att identifiera eventuella synliga skador.
Chauffören genomför dock ingen fullständig besiktning av fordonet. Vid transport av nyare fordon kan uppenbara skador såsom bucklor eller repor noteras, förutsatt att dessa är tydligt synliga. Sådan dokumentation sker inte för äldre fordon eller fordon med omfattande synliga defekter, då det inte är möjligt att på ett tillförlitligt sätt avgöra vilka skador som föreligger.
Det ska särskilt uppmärksammas att fordon kan vara smutsiga, snötäckta eller lastas under ogynnsamma förhållanden, såsom mörker, nederbörd eller annan begränsad sikt, vilket kan försvåra upptäckten av skador vid lastningstillfället.
Transportören ansvarar inte för mindre skador såsom repor, bucklor, lackskador eller liknande på begagnade, havererade eller icke kördugliga fordon. Transportören ansvarar inte heller för skador som uppstår till följd av fordonets eller godsets egen beskaffenhet, såsom bräckage, läckage, rostangrepp, känslighet för temperaturväxlingar (kyla eller värme) eller otillräckligt eller saknat emballage.
Vidare ansvarar transportören inte för skador som orsakas av yttre påverkan under transporten, exempelvis stenskott som senare kan utvecklas till sprickor i glas eller lack.
7. Ansvars- och leveransbestämmelser
Transportörens ansvar för fordon träder i kraft när det faktiska omhändertagandet sker i samband med lastning och upphör vid lossning på angiven mottagningsplats. Innan och efter denna period bär beställaren eller ägaren risken, inklusive ansvar för eventuell försäkring. Transportören ansvarar endast för skada, förlust eller minskning av fordon som inträffar under den tid då det är i transportörens vård. Ersättning baseras på fordonets värde vid den ort och tid då det togs emot för transport.
Ansvarsbegränsningen följer bestämmelserna i NSAB 2015 och uppgår till:
150 SEK per kilo bruttovikt vid inrikes transport
8,33 SDR per kilo bruttovikt vid internationell transport (vilket motsvarar cirka 100 SEK per kilo enligt aktuell växelkurs)
Därutöver kan fraktkostnader och utlägg relaterade till det skadade fordonet ersättas i proportion till den faktiska skadan. Indirekta skador såsom driftsförluster, stillestånd, förlorad handelsvinst, hyrbil eller annan följdförlust ersätts inte.
Vid skada eller förlust ersätts fordon eller fordonsdelar till deras nettovärde vid tidpunkten för lastning. Lackskador ersätts enligt gällande nettoprislista. Transportören ansvarar inte för skador som fanns innan transporten påbörjades eller skador som inte rimligen kan ha uppkommit under transportörens ansvarstid. Observera att chauffören inte utför någon fullständig besiktning av fordonet. Vid nyare fordon kan synliga större skador, såsom bucklor eller repor, noteras av chauffören. Någon skadeanmärkning görs dock inte på äldre fordon eller fordon med flera synliga defekter. Lastning kan även ske under ogynnsamma förhållanden (t.ex. mörker, snö, smuts), vilket kan försvåra upptäckt av befintliga skador.
Transportören ansvarar inte för skador orsakade av fordonets egen beskaffenhet, såsom bräckage, läckage, rost, temperaturkänslighet eller bristfälligt emballage. Inte heller ansvaras för skador till följd av yttre omständigheter utanför transportörens kontroll, inklusive men inte begränsat till väderförhållanden, stenskott, skadegörelse eller inbrott – i enlighet med principen om force majeure. Beställare uppmanas att teckna varuförsäkring. En sådan allriskförsäkring ger ett mer omfattande skydd än transportörens begränsade ansvar och rekommenderas särskilt om fordonet inte omfattas av helförsäkring eller vagnskadegaranti.
9. Varuförsäkring
Om du bedömer att fordonet som ska transporteras har ett värde som överstiger den ersättningsnivå som gäller enligt tillämpliga transportbestämmelser – normalt cirka 100 kronor per kilo bruttovikt – är det ditt ansvar att teckna en separat varuförsäkring för att säkerställa ett fullständigt skydd vid eventuell skada eller förlust.
Transportörer inom EU har sedan lång tid tillbaka ett begränsat ansvar för godset, eftersom de i regel inte känner till värdet på det som transporteras. Det är därför du som ägare eller beställare har bäst förutsättningar att avgöra om ytterligare försäkringsskydd behövs. Om transportören skulle ansvara för det fulla värdet av allt gods, skulle transportkostnaderna behöva höjas avsevärt.
Transportörens ansvar är begränsat enligt NSAB 2015 eller tillämplig lagstiftning (se tidigare avsnitt om ansvarsnivåer). Dessa ersättningsnivåer täcker inte alltid fordonets marknadsvärde, och det är därför viktigt att du ser över ditt försäkringsskydd innan transporten genomförs.
Hagman Europatransporters ansvar är begränsat enligt NSAB 2015 eller tillämplig lagstiftning (se tidigare avsnitt om ansvarsnivåer). Dessa ersättningsnivåer täcker inte alltid fordonets marknadsvärde, och det är därför viktigt att du ser över ditt försäkringsskydd innan transporten genomförs.
10. Reklamation och hantering av transportskador
Om en transportskada uppstår och chauffören upptäcker denna vid lossning, ska chauffören omedelbart informera både trafikledningen och dig som kund. För att reklamationen ska kunna hanteras krävs att du snarast tillhandahåller fotodokumentation av skadan samt en kostnadskalkyl, exempelvis genom systemet Cabas. Detta kan utföras av närmaste auktoriserade bilverkstad.
Om du som mottagare misstänker att en skada uppkommit under transporten, men att denna inte noterats av chauffören vid lossning, ska du skicka en skriftlig anmälan med bifogade foton till transportören inom 24 timmar efter mottagandet av fordonet, eller nästkommande vardag om fordonet levererats under helgdag.
OBS! En förutsättning för att reklamationen ska kunna hanteras är att fordonet inte har flyttats från den plats där chauffören ställde av det vid leverans. Fotodokumentationen ska vara tagen innan någon förflyttning skett. Eventuella skador ska dokumenteras tydligt och en kortfattad skadebeskrivning ska bifogas.
Anmälan görs via e-post till: bokning@hagmantransport.se
eller via telefon: +46 (0)340 653 888
Transportören eller dess försäkringsgivare förbehåller sig rätten att besiktiga skadan innan reparation påbörjas.
Rätt till ersättning enligt dessa villkor förfaller om ersättningsanspråk inte framställs inom ett (1) år från den dag då fordonet avlämnades av transportören.
Vid bokning av transport som markerats som klar för hämtning förutsätts att fordonet är färdigt att lastas och tillgängligt på den angivna adressen eller i dess omedelbara närhet, vid den tidpunkt transportören ankommer.
Transportören kommer att avisera ankomst så tidigt som möjligt. Det åligger dig som kund att säkerställa att fordonet är helt klart för avhämtning vid aviserad tidpunkt, så att väntetider och dröjsmål undviks.
Transportören strävar efter att vara flexibel i sin planering och är medveten om att det inte är möjligt för dig som kund att vara tillgänglig under obegränsade tidsintervall. I vissa fall sker avlämning eller upphämtning vid bensinstation, bilfirma eller liknande plats, och i andra fall sker hämtning eller lämning direkt vid hemadress, efter överenskommelse. Chaufförerna är normalt verksamma mellan kl. 07:00 och 22:00, men avisering ska ske under dagtid. Det kan i vissa fall förekomma att kontakt tas med kort varsel – exempelvis om ett planerat uppdrag försenats eller avbokats, vilket möjliggör tidigare upphämtning av ditt fordon. Begränsade öppettider hos dig som kund eller hos tredje part kan påverka leveranstiden. Transportören uppskattar därför din hjälp att möjliggöra effektiv lastning och lossning i samband med transportens utförande.
För att minimera risken för förväxling av fordon eller nycklar ska kunden säkerställa att samtliga nycklar är tydligt märkta med registreringsnummer samt, i förekommande fall, uppgift om fordonets placering inom anläggningen. Om både original- och extranycklar lämnas in ska dessa fästas samman.
16. Transport av sportbilar, fordon med låg markfrigång samt exklusiva fordon
Sportbilar, fordon med låg markfrigång eller exklusiva fordon kräver särskild hantering vid transport. Dessa fordon är ofta svårmanövrerade på grund av låg markfrigång, bred hjulbas, hårda kopplingar och hög motoreffekt, vilket försvårar lastning och lossning. Hanteringen av sådana fordon är mer tidskrävande och kan medföra en tilläggskostnad.
Om fordonets lägsta punkt har en markfrigång under 11 cm krävs en specialutrustad transportbil. Det åligger beställaren att vid bokning informera transportören om fordonets specifika egenskaper, inklusive markfrigång, för att säkerställa att rätt utrustning och kompetens finns tillgänglig för uppdraget.
17. Fordonshöjd och dimensioner vid transport
Vid vägtransporter inom Europa gäller en maximal tillåten totalhöjd om 4,0 meter på större vägar. Det är därför av största vikt att transportören informeras om fordonets exakta dimensioner vid bokningstillfället.
Som standardmått för personbil räknas en längd om högst 5,0 meter och en höjd om högst 1,7 meter. Överskrids dessa mått – exempelvis genom extrautrustning såsom takbox, takräcke eller annan fastmonterad utrustning – är det fordonets totala höjd som gäller.
Beställaren ansvarar för att meddela korrekt information om fordonets mått vid bokning, så att rätt transportbil med tillräcklig lastkapacitet kan planeras.
18. Vinschning och särskilda lastförhållanden
Transportfordonen är utrustade med vinsch och kan, i förekommande fall, användas för att lasta fordon som är rull- och styrbara men ej körbara, exempelvis vid motorfel. För att vinschning ska kunna genomföras krävs att fordonet är utrustat med en fungerande och lättillgänglig bogserögla. Det är beställarens ansvar att säkerställa detta innan transporten påbörjas.
Observera att omlastning av fordon kan förekomma under transportens gång. Även om vinschning inte krävdes vid den ursprungliga lastningen, kan det bli nödvändigt vid omlastning – särskilt om fordonet inte är självgående eller om väder- och vägförhållanden försvårar manuell hantering. Exempelvis kan ett fordon som initialt lastades med hjälp av flera personer inte lastas om på samma sätt, då denna personal inte finns tillgänglig vid omlastningspunkten.
Fordon utan fungerande bromsar, med låsta hjul, saknade hjul eller andra defekter som förhindrar normal lastning kan kräva trucklastning. Samtliga sådana förhållanden kan innebära en arbetsmiljö- och säkerhetsrisk för transportören.
Det är därför av största vikt att beställaren vid bokningstillfället tydligt informerar om fordonets skick och eventuella brister som påverkar lastning eller lossning. Vinschning och/eller trucklastning medför extra kostnader
19. Miljöhänsyn och saneringsansvar vid läckage
Fordon som uppvisar oljeläckage accepteras inte för transport. Kunden ansvarar för att fordon som ska transporteras är fria från läckage, exempelvis genom att tappa ur olja vid behov. Om oljeläckage trots detta uppstår under transporten är beställaren ersättningsskyldig för samtliga kostnader hänförliga till sanering av mark, transportfordon samt andra fordon som kan ha påverkats. Transportören värnar om miljön och förutsätter att kunden iakttar dessa bestämmelser.
20. Transport av fordon med skador, brister samt lösa eller ömtåliga delar
21. Motorer som ej får startas
Om du av någon anledning ej vill att din motor startas under transporten är det viktigt att du tydligt informerar om detta genom följande:
1. Vid bokningen till transportören, meddela tydligt att bilen ej får startas.
2. Fäst ett A4-ark på ratten i din bil, där det står ”STARTA EJ MOTORN” med stora tydliga bokstäver.
Om du inte följer denna anvisning kan vi ej ansvara för skador relaterade till ovan. Samma anvisning gäller för annan viktig information som vi bör känna till.
När transportören har aviserat hämtning ska fordonet vara fritt från snö och is för att möjliggöra säker och effektiv lastning. Eventuell snöskottning på plats kan komma att debiteras enligt gällande prislista.
Under vinterförhållanden kan transportörens chaufförer ha begränsad framkomlighet med lastbilarna. Beställaren ansvarar för att fordonet placeras på en lämplig lastplats i samråd med transportören.
Om beställaren inte kan flytta fordonet till överenskommen lastplats ska detta omgående meddelas transportören, så att nödvändig bärgare eller mindre transportfordon kan bokas för att underlätta lastning.
23. Lastning i hamnar
Lastning av fordon i hamnar tar i regel längre tid än vid övriga lastplatser. Transportören kan behöva genomgå id-kontroller, vänta på tillträde samt lokalisera fordon, vilket medför tidsåtgång som debiteras enligt gällande prislista.
För att säkerställa en smidig hantering ska beställaren vid bokningstillfället, och i god tid före transporten, tillhandahålla samtliga erforderliga releasenummer och annan relevant dokumentation. Exempelvis krävs för Skandiahamnen i Göteborg både chassinummer och DG-nummer, för Kärraterminalen UZR-nummer samt för Nordtrafik MNO-nummer. Ytterligare releasenummer kan krävas i andra hamnar.
Vissa hamnar debiterar uppställningskostnader efter ett visst antal dagar. Transportören ansvarar inte för sådana kostnader som uppstår vid förlängda väntetider. Transportören kan dock, efter överenskommelse, erbjuda lokaltransporter för flyttning av fordon till annan plats inom orten mot särskild offert.
Beställaren ansvarar för att lämna korrekt och fullständig information i god tid. Bristande eller försenad information kan medföra förseningar och extra kostnader som beställaren ansvarar för.
24. Trängselskatt och bränsletillägg
Vid lastning eller lossning inom områden där trängselskatt, vägskatter eller andra statliga avgifter tillämpas, kan dessa kostnader tillkomma enligt gällande prislista eller särskild överenskommelse.
Transportören förbehåller sig rätten att införa tillägg för ovanstående kostnader om dessa ökar onormalt. Detta gäller även vid väsentliga och oförutsedda höjningar av bränslepriser. Eventuella tillägg införs först efter att beställaren informerats i förväg.
Transportören tillhandahåller uppskattade ledtider till olika destinationer inom Europa. Dessa ledtider är vägledande och kan påverkas av omständigheter som ligger utanför transportörens kontroll. Förseningar kan uppstå vid särskilda perioder på året, såsom storhelger (exempelvis påsk, midsommar, jul och nyår), samt under semesterperioder då tillgången till resurser och framkomligheten på vägar kan vara begränsad.
Väderförhållanden, särskilt under snörika vintrar, kan också påverka transporttiderna. Vanliga orsaker till förseningar inkluderar svår framkomlighet, trafikstockningar, insnöade fordon, urladdade batterier samt andra hinder vid lastning och lossning.
Därutöver kan transportförseningar uppstå på grund av oförutsedda händelser såsom tekniska fel på transportfordonet eller andra driftstörningar.
Transportören ansvarar inte för förseningar av leverans som uppstår till följd av ovan nämnda omständigheter.
26. GDPR och integritetspolicy
Vi värnar om din integritet och hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).
När du kontaktar oss eller anlitar oss för biltransport samlar vi in vissa personuppgifter, till exempel namn, kontaktuppgifter, adress och information om uppdraget. Dessa uppgifter behövs för att kunna planera och genomföra transporten samt för att kunna kommunicera med dig som kund.
Vi behandlar dina uppgifter för att:
Vi sparar dina uppgifter så länge det krävs för att uppfylla ovan syften eller så länge vi är skyldiga enligt lag.
Vi säljer aldrig dina uppgifter till tredje part. Uppgifter kan delas med våra samarbetspartners (t.ex. underleverantörer inom transport) endast om det krävs för att fullgöra tjänsten.
Du har rätt att begära utdrag, rättelse eller radering av dina personuppgifter. Kontakta oss via bokning@hagmantransport.se om du har frågor.
Hagman Europatransporter AB, hereinafter referred to as the carrier
1. Booking, contact
You can book directly on our website via our booking form
If you have questions or want to make changes to an ongoing delivery, you can contact us via:
Email: bokning@hagmantransport.se
Phone: +46 340 653888
2. Cancellation, no-show
In the event of a late cancellation of transport, or if the agreed loading cannot be carried out due to the sender, the cost will be charged since it is difficult for us to replace your spot with another vehicle on the same route
3. Complete booking information
This information must be included in your booking:
Billing information:
• Name, address, telephone number and, if applicable, company registration number.
Information for loading and unloading:
• Company, address, contact person, telephone number and opening hours.
Vehicle:
• Make, model, registration number or chassis number.
Length/height/width if larger than 1 car space, i.e. 5.0 m long, 1.7 m high and 2.0 m wide.
4. Pricing of car sizes (measurements in meters)
Height allowance:
1.0 car space = L 5.0 x W 2.0 x H 1.7
1.3 car space = L 5.0 x W 2.0 x H 1.71–1.85
2.0 car space = L 5.0 x W 2.0 x H 1.86–2.7
Higher than 2.7 = Quote
Length + height allowance:
1.3 car space = L 5.01–5.3 x W 2.0 x H 1.7
1.7 car space = L 5.01–5.3 x W 2.0 x H 1.71–1.85
2.0 car space = L 5.31–5.8 x W 2.0 x H 1.71–1.85
2.6 car space = L 5.01–5.3 x W 2.0 x H 1.86–2.7
3.0 car space = L 5.31–5.8 x W 2.0 x H 1.86–2.7
Longer than 5.8 and higher than 2.7 = Quote
L = length B = width H = height
5. Invoice and payment
All our invoices are sent via email in PDF format, this is both easy and environmentally friendly.
If you wish to receive your invoice in another way, please let us know in your booking. NOTE! We have 10 days on all our invoices, but the invoice must be paid regardless before we deliver the car.
6. Documentation and damage to vehicles
The carrier strives to prevent transport damage to the greatest extent possible and to avoid misunderstandings regarding the condition of the vehicle before transport. To the extent practically possible, the vehicle is documented before loading, for example by taking photographs, and undergoes a visual inspection in order to identify any visible damage.
However, the driver does not carry out a complete inspection of the vehicle. When transporting newer vehicles, obvious damage such as dents or scratches may be noted, provided that these are clearly visible. Such documentation is not done for older vehicles or vehicles with extensive visible defects, as it is not possible to reliably determine what damage is present.
Particular attention should be paid to the fact that vehicles may be dirty, snow-covered or loaded under adverse conditions, such as darkness, precipitation or other limited visibility, which may make it difficult to detect damage at the time of loading.
The carrier is not responsible for minor damage such as scratches, dents, paint damage or similar on used, broken down or unroadworthy vehicles. The carrier is also not responsible for damage that occurs as a result of the nature of the vehicle or goods itself, such as breakage, leakage, rust, sensitivity to temperature changes (cold or heat) or insufficient or missing packaging.
Furthermore, the carrier is not responsible for damage caused by external influences during transport, such as stone chips that can later develop into cracks in glass or paint.
7. Liability and delivery provisions
General delivery provisions according to NSAB apply. Exception § 27 C 3e paragraph in cases where otherwise has not been determined and with the additions and exceptions stated below.
8. Carrier’s liability and transport liability insurance
The carrier’s liability for vehicles begins when the actual handling of the vehicle occurs in connection with loading and ends when it is unloaded at the designated receiving location. Before and after this period, the customer or owner bears the risk, including responsibility for any insurance. The carrier is only liable for damage, loss or diminution of the vehicle that occurs during the time it is in the carrier’s care. Compensation is based on the value of the vehicle at the place and time when it was received for transport.
The limitation of liability follows the provisions of NSAB 2015 and amounts to:
150 SEK per kilo gross weight for domestic transport
8.33 SDR per kilo gross weight for international transport (which corresponds to approximately 100 SEK per kilo according to the current exchange rate)
In addition, shipping costs and expenses related to the damaged vehicle may be compensated in proportion to the actual damage. Indirect damages such as operating losses, downtime, lost trading profits, car rental or other consequential losses are not compensated.
In the event of damage or loss, vehicles or vehicle parts are compensated for their net value at the time of loading. Paint damage is compensated according to the current net price list. The carrier is not responsible for damage that existed before the transport began or damage that could not reasonably have occurred during the carrier’s period of liability. Please note that the driver does not perform a complete inspection of the vehicle. In the case of newer vehicles, visible major damage, such as dents or scratches, may be noted by the driver. However, no damage notice is made on older vehicles or vehicles with several visible defects. Loading may also take place under unfavorable conditions (eg darkness, snow, dirt), which may make it difficult to detect existing damage.
The carrier is not liable for damage caused by the nature of the vehicle itself, such as breakage, leakage, rust, temperature sensitivity or inadequate packaging. Nor is it liable for damage resulting from external circumstances beyond the carrier’s control, including but not limited to weather conditions, stone chips, vandalism or burglary – in accordance with the principle of force majeure. Customers are advised to take out goods insurance. Such all-risk insurance provides more comprehensive protection than the carrier’s limited liability and is especially recommended if the vehicle is not covered by comprehensive insurance or a vehicle damage guarantee.
9. Goods insurance
If you assess that the vehicle to be transported has a value that exceeds the compensation level applicable under applicable transport regulations – normally approximately SEK 100 per kilogram of gross weight – it is your responsibility to take out separate goods insurance to ensure full protection in the event of any damage or loss.
Transporters within the EU have long had limited liability for the goods, as they generally do not know the value of what is being transported. This is why you, as the owner or customer, are in the best position to decide whether additional insurance coverage is needed. If the transporter were to be liable for the full value of all goods, transport costs would have to increase significantly.
The carrier’s liability is limited in accordance with the NSAB 2015 or applicable legislation (see previous section on liability levels). These levels of compensation do not always cover the market value of the vehicle, and it is therefore important that you review your insurance coverage before the transport is carried out.
Hagman Europatransporter’s liability is limited according to NSAB 2015 or applicable legislation (see previous section on liability levels). These compensation levels do not always cover the market value of the vehicle, and it is therefore important that you review your insurance coverage before the transport is carried out.
10. Complaints and handling of transport damage
If transport damage occurs and the driver discovers it when unloading, the driver must immediately inform both the traffic management and you as a customer. In order for the complaint to be handled, you must provide photographic documentation of the damage as soon as possible and a cost estimate, for example through the Cabas system. This can be carried out by the nearest authorised car repair shop.
If you as the recipient suspect that damage has occurred during transport, but that this was not noted by the driver when unloading, you must send a written report with attached photos to the carrier within 24 hours of receiving the vehicle, or the next working day if the vehicle was delivered on a public holiday.
NOTE! A prerequisite for the complaint to be processed is that the vehicle has not been moved from the location where the driver dropped it off upon delivery. The photo documentation must be taken before any movement has taken place. Any damage must be clearly documented and a brief description of the damage must be attached.
Registration is made via email to: bokning@hagmantransport.se
or by phone: +46 (0)340 653 888
The carrier or its insurer reserves the right to inspect the damage before repairs are commenced.
The right to compensation under these terms and conditions expires if a claim for compensation is not made within one (1) year from the date on which the vehicle was delivered by the carrier.
11. Notification prior to loading and unloading
When booking a transport marked as ready for collection, it is assumed that the vehicle is ready to be loaded and available at the specified address or in its immediate vicinity, at the time the carrier arrives.
The carrier will notify the arrival as early as possible. It is your responsibility as the customer to ensure that the vehicle is completely ready for collection at the notified time, so that waiting times and delays are avoided.
The carrier strives to be flexible in its planning and is aware that it is not possible for you as a customer to be available during unlimited time intervals. In some cases, delivery or collection takes place at a gas station, car dealership or similar location, and in other cases, collection or delivery takes place directly at your home address, by agreement. The drivers are normally active between 07:00 and 22:00, but notification must be made during the day. In some cases, contact may be made at short notice – for example, if a planned assignment has been delayed or canceled, which allows for earlier collection of your vehicle. Limited opening hours at your place of business or at a third party may affect the delivery time. The carrier therefore appreciates your help in enabling efficient loading and unloading in connection with the execution of the transport.
12. Accessibility to the location where the car is parked
13. Waiting time/loading time
Truck crewing entails high downtime costs. The customer must therefore ensure that the vehicle is ready for loading at the agreed time so that unnecessary waiting time is avoided. Normal loading of a drivable vehicle is estimated to take approximately 15 minutes. If this time is exceeded, the carrier has the right to charge for waiting time and/or extra loading time according to the current price list.
14. Marked keys with registration number/parking space number
To minimize the risk of vehicle or key mix-ups, the customer must ensure that all keys are clearly marked with the registration number and, where applicable, information about the vehicle’s location within the facility. If both original and spare keys are submitted, these must be attached together.
15. Loose objects in the vehicle during transport
If tires or other loose objects are placed in the vehicle prior to transport, it is the sender’s responsibility to ensure that these are correctly and securely lashed or otherwise secured. Inadequate securing may result in damage to the vehicle’s interior or windows during transport. The carrier is not liable for damage resulting from inadequate securing of loose objects. It should also be noted that neither the carrier’s insurance nor the vehicle’s own insurance (to the extent such exists) covers loss or damage to loose objects in the vehicle. It is also noted that tires and other loose objects left in the vehicle may be considered as goods that are susceptible to theft, which means an increased risk of theft.
16. Transport of sports cars, low-clearance vehicles and exclusive vehicles
17. Vehicle height and dimensions during transport
18. Winching and special loading conditions
19. Environmental considerations and cleanup responsibility in the event of a leak
Vehicles that show oil leaks will not be accepted for transport. The customer is responsible for ensuring that vehicles to be transported are free of leaks, for example by draining the oil if necessary. If an oil leak nevertheless occurs during transport, the customer is liable for all costs relating to the clean-up of land, transport vehicles and other vehicles that may have been affected. The carrier protects the environment and requires the customer to comply with these regulations.
20. Transport of vehicles with damage, defects and loose or fragile parts
Vehicles that are damaged in a collision, are undergoing renovation or otherwise have loose or fragile parts must be securely fastened by the sender or customer to prevent parts from falling off during transport. The vehicle must be in such a condition that it is fit for transport. If damage occurs to the carrier’s own or third party’s goods as a result of error or negligence on the part of the sender or customer, the carrier has the right to claim compensation for the damage incurred.
21. Engines that must not be started
If for some reason you do not want your engine to be started during transport, it is important that you clearly inform us of this by doing the following:
1. When booking with the carrier, clearly state that the car must not be started.
2. Attach an A4 sheet of paper to the steering wheel of your car, which says “DO NOT START THE ENGINE” in large, clear letters.
If you do not follow these instructions, we cannot be held responsible for any damage related to the above. The same instructions apply to other important information that we should know.
22. Requirements for accessibility and snow-free vehicle handling
When the carrier has announced pickup, the vehicle must be free of snow and ice to enable safe and efficient loading. Any snow removal on site may be charged according to the current price list.
During winter conditions, the carrier’s drivers may have limited access to the trucks. The customer is responsible for placing the vehicle in a suitable loading bay in consultation with the carrier.
If the customer is unable to move the vehicle to the agreed loading location, the carrier must be notified immediately so that the necessary tow truck or smaller transport vehicle can be booked to facilitate loading.
23. Loading in ports
Loading vehicles at ports usually takes longer than at other loading locations. The carrier may need to undergo ID checks, wait for access and locate vehicles, which incurs time charges according to the current price list.
To ensure smooth handling, the customer must provide all required release numbers and other relevant documentation at the time of booking, and well in advance of the transport. For example, both the chassis number and DG number are required for Skandiahamnen in Gothenburg, the UZR number for Kärraterminalen and the MNO number for Nordtrafik. Additional release numbers may be required in other ports.
Some ports charge parking costs after a certain number of days. The carrier is not responsible for such costs arising from extended waiting times. However, the carrier can, by agreement, offer local transport for moving vehicles to another location within the town for a special quote.
The customer is responsible for providing accurate and complete information in good time. Insufficient or late information may result in delays and additional costs for which the customer is responsible.
24. Congestion tax and fuel surcharge
When loading or unloading in areas where congestion tax, road taxes or other government fees apply, these costs may be added according to the current price list or special agreement.
The carrier reserves the right to introduce surcharges for the above costs if they increase abnormally. This also applies to significant and unforeseen increases in fuel prices. Any surcharges will only be introduced after the customer has been informed in advance.
25. Lead times and liability for delays
The carrier provides estimated lead times to various destinations within Europe. These lead times are indicative and may be affected by circumstances beyond the carrier’s control. Delays may occur at specific times of the year, such as major holidays (e.g. Easter, Midsummer, Christmas and New Year), as well as during holiday periods when the availability of resources and road access may be limited.
Weather conditions, especially during snowy winters, can also affect transport times. Common causes of delays include difficult access, traffic jams, snow-covered vehicles, discharged batteries, and other obstacles during loading and unloading.
In addition, transport delays may occur due to unforeseen events such as technical faults in the transport vehicle or other operational disruptions.
The carrier is not responsible for delays in delivery that occur as a result of the above-mentioned circumstances.
26. GDPR and privacy policy
We protect your privacy and handle your personal data in accordance with the EU’s General Data Protection Regulation (GDPR).
When you contact us or hire us for car transport, we collect certain personal data, such as name, contact details, address and information about the assignment. This information is needed to be able to plan and carry out the transport and to be able to communicate with you as a customer.
We process your data to:
We will keep your information for as long as necessary to fulfill the above purposes or as long as we are required by law.
We will never sell your information to third parties. Information may be shared with our partners (e.g. transport subcontractors) only if it is necessary to perform the service.
You have the right to request an extract, correction or deletion of your personal data. Contact us via bokning@hagmantransport.se if you have any questions.