FAQ's

Allt du behöver veta om bokning, leverans och fordonstransport med Hagman Europatransporter AB.

Frågor & svar
Hur bokar jag en transport?

Du kan boka direkt via vårt bokningsformulär på webbplatsen. För ändringar eller frågor, kontakta oss på:
📧 bokning@hagmantransport.se
📞+46 340 653888

Vi behöver:

  • Faktureringsuppgifter (namn, adress, telefonnummer och ev. org.nummer)
  • Lastning-/lossingsadress, kontaktperson, telefon
  • Bilmodell och reg-/chassinummer

Vad händer om jag avbokar min bokning eller om bilen inte är klar?
Sena avbokningar kan komma att debiteras, detta gäller även om fordonet inte är redo för lastning vid aviserat lastningstillfälle.

Kan jag ändra min upphämtnings- eller leveransadress?
Ja – men meddela oss så tidigt som möjligt så att vi kan anpassa logistiken därefter.

Vilka typer av fordon kan ni transportera?
Vi transporterar vanliga bilar, motorcyklar, minibussar, lätta lastbilar, veteranbilar och defekta fordon – även sportbilar och exklusiva bilar.

Min bil är skadad eller kan inte köras. Kan den fortfarande transporteras?
Ja, men det kan tillkomma extra kostnader för vinschning eller lastning med kran/truck. Om bilen inte är körbar, skall detta meddelas vid bokning.

Vad händer om min bil läcker olja eller har löst hängade delar?
Fordon som läcker olja kan tyvärr inte transporteras, då det innebär en risk för både miljö och säkerhet. Om ett fordon orsakar spill debiteras kunden för eventuella kostnader för sanering.

Lösa eller hängande delar måste vara ordentligt fastsatta innan transport, eftersom de annars kan skada bilen själv eller andra fordon under transporten. Kunden ansvarar för att bilen är i sådant skick att den kan lastas och transporteras på ett säkert sätt.

Behöver jag märka bilen eller nycklarna?
Ja — märk nycklarna med registreringsnummer.

Hur beräknar ni utrymme och prissättning för min bil?
Vi baserar det på storleken i meter: längd × bredd × höjd. En bilplats är lika med ett fordon med maxmått längd: 5,0 m, bredd: 2,0 m, höjd: 1,7 m. Fordon som överstiger dessa mått kräver skräddasydda offerter.

Tar ni extra betalt för låga bilar?
Fordon med en markfrigång lägre än 11 cm kan medföra extra kostnader. Detta skall informeras vid bokning.

Vid lastning skriver chauffören en CMR (fraktsedel). CMRen skall undertecknas av avsändaren vid lastning och mottagaren vid leverans

Är mitt fordon försäkrat under transport?

Ja — med CMR-försäkring (NSAB2015) , upp till ca 100 kr/kg av bilens totala vikt . Vi rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att säkerställa att din bil har rätt försäkring under transport.

Vad händer om min bil skadas under transporten?

• Skadan skall vara noterad på CMRen.
• Rapportera skadan med foton via mail inom 24 timmar efter leverans.
• OBS! Fordonet måste fotats vid leveranstillfället och inte förflyttats från platsen.
• E-post: bokning@hagmantransport.se

Vad täcks inte av vår försäkring?

Befintliga skador vid lastning, lösa föremål inuti fordon, force majeure (t.ex. stenskott), orapporterade skador samt hyrbil.

Hur lång tid tar transporten?
Ledtiderna varierar beroende på destination och säsong. Förseningar kan förekomma runt helgdagar eller vinterväglag.

Kommer jag att bli kontaktad inför lastning och lossning?
Ja. Du kommer att meddelas före upphämtning och leverans. Se till att bilen är tillgänglig och redo att lastas för att underlätta för våra chaufförer.

Kan lastbilen nå smala eller avlägsna gator?
Nej, våra lastbilar är 21 meter långa och kommer inte in på smala eller avlägsna gator. Vi kommer i samband med bokning finna en bättre plats för lastning/lossning tillsammans med kunden. Det kan handla om en större parkeringsplats, bensinmack eller liknande.

Vad händer om min bil inte får eller kan startas?
Meddela oss vid bokning!

Vad händer om det snöar innan upphämtning?
Alla bilar fotas av chauffören innan lastning. Om bilen är snötäckt kan eventuella skador innan lastning inte dokumenteras och därmed kan det uppstå problem om det skulle visa sig att bilen har en skada vid leverans.

Lastar/lossar ni i hamnar?
Ja, nödvändig information och dokumentation skall inkomma i samband med bokning av transport.

Ja, vi har veckofasta turer till och från Spanien. Beroende på destination tar transporten ca 7-9 dagar. Är lastnings-/lossningsadressen norr om Uppsala, påverkar detta leveranstiden. Vi rekommenderar att man bokar sin transport 5-6 veckor innan önskad lastningsvecka, för garanterad plats.
Ja, på eget ansvar. Det betyder att Hagman Europatransporter inte tar något ansvar över det lösöre kunden väljer att förvara i bilen under transporten. Chauffören måste ha fri sikt för att kunna lasta och lossa bilen. Då vi utgår från bilens tjänstevikt vid planering av transporten, får bilen inte packas för tungt. Vi rekommenderar inte heller att man förvarar några värdefulla saker i bilen.

Har du fortfarande frågor?